ELKE ZATERDAGNACHT IN DECEMBER | 00:15 | €8,-

Regisseur Yayo Herrero

Cast Alma Terzic, August Wittgenstein, Ella Jazz

Lengte 90 minuten

Jaar 2017

Taal Bosnisch, Engels

Ondertiteling Engels

Koppel Alex en Selma reist samen af naar het hart van Bosnië-Herzegovina. Wanneer ze midden in het bos autopech krijgen besluiten ze te voet op weg te gaan naar het dichtstbijzijnde stadje om hulp te zoeken. Alex de onbezorgde Berlijner ziet geen problemen met het verkennen van het donkere woud, maar Selma, een jonge moslima die de etnische zuiveringen van de Bosnische oorlog overleefde, is huiverig. 

Hoewel Selma Alex nog waarschuwt voor de mijnen die na de oorlog nog steeds in de grond kunnen zitten, trekt het duo – Alex onbevreesd, Selma schoorvoetend – het bos in. Alex vindt al snel een auto vol met survival gear, maar terwijl hij de inhoud van de auto onderzoekt ontmoet Selma de eigenaren van de auto: twee Servische mannen. Selma begint te vermoeden dat er een mysterieuze, kwade kracht in het spel is en begint te bidden tot “Ya Hafizu”, haar beschermer, terwijl ze zich vastklampt aan het Bosnische amulet dat ze van haar vader kreeg voor hij vermoord werd.

Alex probeert nog positief te blijven en Selma dit ‘absurde’ idee uit haar hoofd te praten, maar al snel wordt duidelijk dat het stel moet vechten om te overleven. The Maus is een combinatie van arthouse-drama en claustrofobische overlevingsthriller vol politieke allegorieën. Het personage van Alex staat voor het onbezorgde West-Europa terwijl Selma’s gecompliceerde karakter de gruwelijke nasleep van de Bosnische oorlog verbeeldt. Selma blijkt zowel fysiek als mentaal niet in staat zijn aan haar verleden te ontsnappen.

Regisseur Yayo Herrero debuteerde afgelopen jaar met The Maus op Fantastic Film Festival, waar de film goed werd ontvangen. Herrero weet de complexe geschiedenis van de oorlog in de Balkan en de verhouding tussen West- en Oost-Europa in de microcosmos die hij in The Maus creëert op intrigerende wijze te onderzoeken. De door elkaar lopende perspectieven van Alex en Selma en de blik die we in haar psyche krijgen maken de film soms ongemakkelijk om te kijken: de kijker wordt gedwongen de gevolgen van de Bosnische oorlog onder ogen te zien; gevolgen die tot op de dag van vandaag merkbaar zijn. Herrero pakt ook nog de huidige immigratiecrisis en terroristische dreiging mee en maakt zo een film die de horror van oorlog op angstaanjagende manier laat zien.

Schermafbeelding 2017-11-27 om 11.57.00
Schermafbeelding 2017-11-27 om 11.57.07
Schermafbeelding 2017-11-27 om 11.57.29
maus1