WOENSDAG 14 NOVEMBER | 19:30

Regisseur Ali Soozandeh

Cast Farhad Abadinejad, Jasmina Ali, Rozita Assadollahy

Lengte 96 minuten

Jaar 2017

Taal Engels

Ondertiteling Engels

Animatiefilm waarin de levens van drie vrouwen en een jonge man elkaar kruisen in de schizofrene samenleving van de Iraanse hoofdstad Teheran. Alles wat verboden en taboe is – seks, drugs, overspel en corruptie – gaat schuil achter de schijnwerkelijkheid van de strenge islamitische wetgeving.

In dit regiedebuut uit de Duits-Iraanse regisseur Ali Soozandeh felle kritiek op zijn thuisland Iran: om deze reden kon hij zijn film dan ook niet in Teheran maken. Om toch zo goed mogelijk de stad en het leven daar in beeld te brengen, gebruikt hij animaties en de rotoscooptechniek, waarbij scenes met acteurs worden opgenomen die daarna worden overgetekend. Soozandeh vertelt de verhalen van vier mensen die elkaar allemaal kruisen. We maken kennis met Pari, een alleenstaande moeder die zich prostitueert om voor haar zoontje te kunnen zorgen. Haar drugsverslaafde man zit in de gevangenis en ze zou dolgraag van hem scheiden, maar de shariawetgeving verbiedt dit. Haar buurvrouw is de ongelukkige, zwangere Sara, die probeert te ontsnappen aan het juk van haar man en diens ouders. En dan zijn er nog de jonge muzikant Barak en de aanstaande bruid Donya. Ze hadden een one night stand, waardoor Donya nu haar maagdelijkheid niet meer kan bewijzen tegenover haar toekomstige echtgenoot. Ze wil een dure operatie laten uitvoeren die haar maagdenvlies zou herstellen. Barak is degene die moet betalen, maar hij heeft geen idee waar hij het geld vandaan moet halen.

Deze film is onderdeel van Movies that Matter On Tour

Animated film in which the lives of three women and a young man intersect in the schizophrenic society of Teheran, the capital city of Iran. Everything prohibited and taboo – sex, drugs, adultery and corruption – lurks behind the illusory façade of the strict Islamic country. In his debut film as a director, Iranian-German director Ali Soozandeh is fiercely critical of his homeland Iran – which was precisely why he could not make his film in Teheran. To provide the clearest possible impression of the city its life, he uses animations and rotoscopic techniques, in which scenes are recorded using actors and then drawn as animations. Soozandeh tells the stories of four people who all cross paths at some point. We meet Pari, a single mother who works as a prostitute in order to take care of her infant son. Her drug addicted husband is in prison; she would love to divorce him, but the Sharia laws do not allow it. Her neighbour is Sara, unhappy and pregnant, who is trying to escape the yoke of her oppressive husband and his parents. And then there are the young musician Barak and the soon-to-be bride Donya. They had a one-night stand, but now Donya can no longer prove her virginity to her future husband. She wants to have expensive surgery to restore her hymen to an intact state. Barak is supposed to pay, but he has no idea where he would get the money.

MTM_Staand copy
Babak smokes weed
Mohsen fights with Sara (Wide Shot)