ZATERDAG 6 NOVEMBER

13:30 Oblomov (1980)

21:30 Betty Blue (1986)

In de jaren tachtig had Kriterion voor enkele jaren een succesvolle middernacht programmering met een guitig erotisch accent, hetgeen onder de leuze ging “uiterst intelligente en verfijnde Porno in de nacht”. Populair was het zeker. Zo had de kunstzinnige seksfilm Catch Your Dreams (1983) van onze oosterburen zich ruim drie jaar in het holst van de nacht in de filmzaal genesteld. Maar voor een runtime record valt de Duitse paringsmontage al snel in het niet bij Jean-Jacques Beineix’ 37° 2 le matin (1986) – of zoals die buiten Frankrijk bekend stond: Betty Blue.

De eerste helft van de jaren tachtig streelde Kriterion echter nog een minder groot ego. De Bezetting was succesvol en Vereniging Kriterion was in handen van de Kriteriërs, dat zeker, maar dat bracht nog geen financiële garantie. Voor wat extra geld in het laatje werd er een slaatje geslagen uit de distributietak van de filmwereld. Jawél, Kriterion was naast bioscoopexploitant ook ooit zijn eigen filmdistributeur. Zo doet onder de Kriterion-generaties het verhaal de ronde van hoe Kriteriërs Oblomov (Nikita Mikhalkov, 1980), nota bene hun eerste distributiefilm, uit de Sovjet Unie gesmokkeld hebben via een Russische spion.

Oblomov (1980) | Nikita Mikhalkov

In deze verfilming van Ivan Goncharov’s gelijknamige roman uit 1858, volgen we de existentieel verveelde dertiger Oblomov. Geboren in rijkdom en privilege, onze Byroniaanse ambtenaar lijkt verdoemd tot een lusteloos bestaan in bed (zodanig, dat zijn lamlendigheid een medische term heeft geïnspireerd, het oblomovsyndroom). Tussen dagdromen over zijn jeugd door ontmoet hij Olga, die vastbesloten is om Oblomov’s leven spanning en cultuur bij te brengen: een metamorphose die echter leidt tot opkruipende buikvlinders. Net als het boek draagt deze Sovjet Great Gatsby een sociaal-satirische voetnoot op de Russische elite, met Oblomov als belichaming van een aristocratische manchild: een verwevenheid tussen het mogen van kinderlijk onschuld en het moeten als actieve lid van de samenleving.

Betty Blue (1986) | Jean-Jacques Beineix

Jean-Jacques Beineix’s erotisch-psychologische drama (orig. 37°2 le matin) was toonaangevend voor de Cinéma du Look, een stilistische tendens waarin hij geschaard werd met Luc Besson en Leos Carax. Hoewel de trio deze label van style over substance afwimpelde, zou Betty Blue onder haar sensuele esthetiek een verdoemd portret verhullen van een meisje dat weigert zich in een hokje af te dwingen. Een zweterig orkaan van liefde en seks, Betty’s stormachtige relatie sluipt haar psyche in en levert haar identiteit uit aan de narratieve male gaze. In al haar oppervlakkige glans en kleur schetst Beineix met Betty Blue een grafische belichaming van de vervreemde Franse jeugd van de jaren 80.


Deze tekst is een fragment van de tekst over de jaren ’80 die in ons jubileum zine staat, deze zal tijdens onze jubileumviering te koop zijn aan de kassa. 

PROGRAMMA

Zaterdag 6 november
13:30 Oblomov (1980) Meer info
21:30 Betty Blue (1986) Meer info