ZONDAG 15 MEI | 19:30   Deze voorstelling is vrij toegankelijk voor We Are Public-leden we are public

Regisseur Chantal Akerman

Cast Chantal Akerman, Natalia Akerman

Lengte 115 minuten

Jaar 2015

Taal Frans

Ondertiteling Engels

Zelden zullen we een persoonlijkere productie voorschotelen dan No Home Movie van wijlen Chantal Akerman. Een documentaire die het leven op intieme, voor sommigen wellicht beangstigende wijze, benadert. De zwanenzang van de Vlaamse regisseuse – bekend van het baanbrekende, feministische Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles – heeft met de kennis van nu tevens een nieuwe, neerslachtigere dimensie gekregen. 

Chantal Akerman legde de laatste dagen van haar in 2014 gestorven moeder vast. Ze documenteert de routine van een onzichtbare vrouw. In extreem uitgesponnen shots ontvouwt zich een leven geregeerd door Auschwitz. Moeders chronische angst voedde dochters creativiteit; in dit slotakkoord overheerst de onderlinge verbondenheid. Een jaar na het maken van de film overleed Akerman zelf.

“Mijn moeder is het brandpunt van mijn oeuvre,” vertelde Chantal Akerman aan collega Marianne Lambert toen die een documentaire maakte over de Belgische cineast. Moeder Natalia overleed in 2014. Akerman legde de laatste dagen van haar leven vast. Veel gebeurt er niet. De Auschwitz-overlevende die haar leven lang chronisch angstig was, verlaat haar Brusselse appartement eigenlijk niet. Herinneringen ophalen gaat behoedzaam, smalltalk wordt geprefereerd. Akerman filmt met een handzame videocamera, maar gebruikt ook beelden van Skype of met haar smartphone geschoten scènes. De weinig optimale beeldkwaliteit en het soms ronduit krukkige perspectief – de camera lijkt ergens neergekwakt te zijn terwijl hij nog aanstaat – verlenen de film een ongemakkelijke, bijna voyeuristische intimiteit. De huiselijke taferelen worden afgewisseld met een droog landschap waar het onbedaarlijk hard stormt – symbool voor Natalia’s romantische verlangen ergens anders te zijn. De zichtbare emotie blijft echter beperkt tot zeldzame momenten van wrijving tussen moeder en dochter. Net als in haar doorbraakfilm Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975), waarin ze nauwgezet het leven van een huisvrouw vastlegt, documenteert Akerman de routine van een onzichtbare vrouw.

index
IDFA in Kriterion

In samenwerking met het IDFA toont Filmtheater Kriterion maandelijks een documentaire uit het rijke IDFA-archief. De insteek is om dieper op de documentaire in te gaan door gastsprekers uit te nodigen die vanuit een relevant vakgebied de film zullen toelichten.