Deze vertoning is onderdeel van ons 75-jarig jubileum programma! Voor het volledig programma, klik hier!


In 1960 organiseerde Kriterion voor het eerst het Cinestud filmfestival. Gedurende de eerste editie werd deze uitgereikt aan de afstudeerfilm van Paul Verhoeven, Eén Hagedis teveel (1960). Drie jaar later debuteerde de Surinaamse filmstudent Pim de La Parra tijdens het festival in Kriterion met zijn film Megalopolis I (1963). Omdat mijn fiets daar stond (1966) is een vreemde vogel in de zin dat deze niet gedraaid heeft op het Cinestud festival. Deze film was echter wel een goed voorbeeld van het soort films dat Kriterion in de jaren ’60 draaide in filmzaal Studio K (nu ook wel bekend als K2), dat een belangrijke rol vervulde in het vertonen van niet-commerciële films. Deze drie korte films zullen samen, achter elkaar, vertoond worden.

 

SHORTS:

Omdat mijn fiets daar stond (Louis van Gasteren, 1966) 

Deze korte documentaire belichaamt de esthetische ontwikkeling van de politieke film in Amsterdam. Tijdens een fototentoonstelling over politiegeweld tegen de provo’s kreeg van Gasteren zelf op straat te maken met hardvochtig politieoptreden. Bij het verlaten van de expositie werden de bezoekers verrast door de aanwezigheid van agenten, die met bullepezen en wapenstokken paraat stonden. Van Gasteren besloot van dit fragment een korte film te maken waarvoor een deel van de openingsmanifestatie, met onder meer een toespraak van schrijver en kunstenaar Jan Wolkers, moest worden nagespeeld. Van Gasteren monteerde in deze korte film beelden van politiegeweld middels slow-motions en freeze frames om zijn anti-establishment houding meer kracht bij te zetten.

 

 

Eén hagedis te veel (Paul Verhoeven, 1960)

De recent afgestudeerde wiskundestudent Paul Verhoeven werkt samen met de Nederlandse Studenten Filmmaatschappij aan een korte film. We zien een willekeurige Leidse student die optreedt tegen een Leidse achtergrond. De film toont op metaforische wijze de kapotte relatie tussen een vrouw en haar geliefde beeldhouwer. Wanneer Janine bij haar minnaar langsgaat en daar een andere vrouw aantreft, wordt het duidelijk waarom er te veel hagedissen in het spel zijn.

 

 

Megalopolis I (Pim de la Parra, 1963) 

“Een eerlijke en sympathieke poging tot zelfexpressie”, aldus de Cinestud juryleden. In deze film volgen we de jonge Surinamer Rudy F. Kross tijdens drie kardinale tijdstippen, de verkiezingen van ’63, Keti Koti (de viering van de afschaffing van de slavernij) en een protest van jonge Surinamers in Den Haag. In zijn dwaling door de Megalopolis (Grieks: De Grote Stad) waar hij ruim vijf jaar woont, spelen isolement, melancholie en eenzaamheid een grote rol. Deze ‘exile’ film was daarom in zekere zin ook een unicum: voor het eerst werd op het Nederlandse doek de gedachtenwereld van een Surinaamse Amsterdammer getoond. De Vereniging Ons Suriname (V.O.S) deed dan ook een grote oproep aan alle Surinamers om de film te komen bekijken in Kriterion.


Ons jubileumprogramma is opgedeeld in decennia en thema’s, Cinestud in Retrospect is onderdeel van het Jaren ’60 programma, klik hier voor de andere films binnen dit decennium.