VRIJDAG 8 MAART | 00:00

Regisseur Joko Anwar / Eric Khoo

Lengte 101 minuten

Jaar 2018

Taal Indonesisch / Mandarijn, Engels, Maleis, Tamil

Ondertiteling Engels

A Mother’s Love
In A Mother’s Love, single mother Murni (Marissa Anita) contends with an angry spirit that covets her young son Jodi (Muzakki Ramdhan). Joko Anwar (whose Satan’s Slaves started a midnight fever at last year’s CinemAsia) delivers plenty of chills and turns in A Mother’s Love, taking the tale of wewe gombel and using it as a means to explore the life of a struggling single mother in Jakarta. Creepy and poetic at the same time, it recalls refined Spanish horror like The Orphanage and Mama.

In A Mother’s Love strijdt alleenstaande moeder Murni (Marissa Anita) met een kwade geest die aast op haar jonge zoon Jodi (Muzakki Ramdhan). Joko Anwar (wiens Satan’s Slaves een nieuwe golf aan midnight movies horror inluidde op de vorige editie van CinemAsia) biedt voldoende huivering en verrassing in A Mother’s Love, door het verhaal van wewe gombel te nemen en te gebruiken om het leven van een worstelende alleenstaande moeder in Jakarta te illustreren. Zowel griezelig, als poëtisch, het roept associaties op met verfijnde Spaanse horror als The Orphanage en Mama.

Nobody
In Nobody, Peng (Li Weng Chang), a Chinese migrant worker in Singapore discovers the corpse of a young woman with a nail driven all the way through her neck. His act of instinctive kindness unwittingly unleashes a pontianak on the construction site where he works. In Malay superstition, a pontianak is a female ghost that preys on men by ripping their stomachs with her sharp nails and devouring their organs. Singaporean auteur Eric Khoo (Mee Pok Man, Ramen Teh) uses the legend to decry male sexual violence, and expose an unseen side of one of the world’s most prosperous cities: a foreign underclass that doesn’t get to experience the fruits of their labours.

In Nobody, ontdekt Chinese migrantwerker Peng (Li Weng Chang) het levenloze lichaam van een jonge vrouw bij wie een spijker door de achterkant van haar nek is geslagen. Pengs instinctieve goede daad roept onbedoeld een pontianak op bij het bouwterrein waar hij werkt. Een pontianak is in Malay bijgeloof van een vrouwelijke geest die aast op mannen door hun maag met scherpe nagels te verscheuren en daarna hun organen te verslinden. Singaporese auteur Eric Khoo (Mee Pok Man, Ramen Teh) gebruikt deze legende om mannelijk seksueel geweld te verwerpen, en om een onderbelichte kant van een van ’s werelds meest armoedige steden te tonen: een buitenlandse onderklasse die nooit het resultaat ziet van diens harde werk.

FOLKLORE – Southeast Asian Specials
Folklore is an original horror series commissioned by HBO Asia, consisting of six one-hour episodes set in Indonesia, Singapore, Thailand, Malaysia, Japan and South Korea. These are modern stories derived from old myths and urban legends, highlighting the ways in which the supernatural maintains a presence in each culture. Conceived by some of the biggest names in the film industries of their respective countries (Joko Anwar, Eric Khoo, Pen-ek Ratanaruang, Ho Yuhang, Takumi Saitoh and Lee Sang-woo), these stylishly shot and wickedly imaginative tales refreshes the genre while reflecting on how dysfunctional each of their societies have become. Folklore was the first Asian TV series ever to screen in Toronto Film Festival’s Primetime section.

Folklore is een nieuwe horrorserie in opdracht van HBO Azië, bestaande uit zes afleveringen van een uur die zich afspelen in Indonesië, Singapore, Thailand, Maleisië, Japan en Zuid- Korea. Het zijn moderne verhalen, afgeleid van oude mythes en stadssagen, die op hun eigen manier aantonen hoe het bovennatuurlijke nog steeds een prominente rol speelt in elke hedendaagse cultuur. In het leven geroepen door enkele van de grote namen in de filmindustrie van hun respectievelijke landen (Joko Anwar, Eric Khoo, Pen-ek Ratanaruang, Ho Yuhang, Takumi Saitoh en Lee Sang-woo), verfrissen deze stijlvol geschoten en fantasierijke verhalen allerlei genres, terwijl ze reflecteren op hoe disfunctioneel elk van hun samenlevingen zijn geworden. Folklore is de eerste Aziatische televisieserie die ooit is vertoond in de Primetime-sectie van Toronto’s filmfestival.