WOENSDAG 6 MAART: 19:15 | ZONDAG 10 MAART: 18:30

Regisseur Ernest Prakasa

Cast Ernest Prakasa

Lengte 104 minuten

Jaar 2016

Taal Indonesisch

Ondertiteling Engels

Erwin (Ernest Prakasa), the go-getting second son of a Chinese family, was forced by his dad Koh A-fuk’s (Chew Kin Wah) to take over their mom-and-pop store. This leaves his older brother Yohan (Dion Wiyoko) feeling unworthy of their dad’s trust, an epic failure for a first-born in any Asian family. Their friction opens up old scars in the past, including their mother’s sacrifices, and the historic purge of ethnic Chinese.

More than a mere dramedy,^ captures the cultural zeitgeist of Indonesian cinema. The self-deprecating jokes about being an ethnic and religious minority in a predominantly Muslim country were untouchable for the older Chinese generation. In the current populist political climate, this takes admirable candor. Ernest Prakasa, a successful stand-up-comedian shows a sure grasp of direction in his debut film, hitting all the marks in his amusing yet provocative observations on identity, diversity, and core family values.

Erwin (Ernest Prakasa), de gedreven tweede zoon uit een Chinees gezin, moet van zijn vader Koh A-fuk (Chew Kin Wah) de eenmanszaak overnemen. Bij zijn oudere broer Yohan (Dion Wiyoko) komt het over alsof hij niet als capabel genoeg wordt gezien voor dit werk, een flinke teleurstelling van de eerstgeborene in elk Aziatisch gezin. Door deze broederspanning worden oude koeien uit de sloot gehaald, waaronder de opofferingen van hun moeder en het historische uitwissen van etnische Chinezen.

Meer dan slechts een dramatische komedie, vangt Cek Toko Sebelah de culturele zeitgeist van Indonesische cinema. De zelfspottende humor over het zijn van een etnische en religieuze minderheid in een voornamelijk Islamitisch land kwam niet voor in het register van een oudere generatie Chinezen. In het huidige populistische klimaat is hier bewonderingswaardige openhartigheid voor nodig. Ernest Prakasa, een succesvolle stand-up-comedian, blijkt in zijn debuutfilm meester van de fijne kneepjes van het vak te zijn. Hij drukt op precies de juiste knoppen met zijn vermakelijke, maar ook provocerende observaties over identiteit, diversiteit en familiewaarden.