Autonomie: hetgeen Kriterion vanaf haar eerste dag bezieling gaf, daar Kriterion opgericht werd door oud-verzetsleden die een manier zochten om zelf hun studie te financieren. Een missie die slaagde: Kriterion viert immers 75 jaar.

De ironie zag echter dat, hoewel de Kriterion-student zich onafhankelijk wil op te stellen, door de geschiedenis heen die autonomie toch gebreken liet zien. We waren in handen van de Stichting, onze filmprogrammering werd uitbesteed, onze kennis blijft student-zijnde noodzakelijk beperkt, ook in coronatijd bleek dat we minder een vrijhaven konden betekenen dan wij hadden gewild. Maar een autonoom karakter blijft toch doorschemeren, het ene moment feller, een ander moment weer zwakker; 50 studenten besturen het filmtheater zelf en zijn bewust (soms ook onbewust) van de verantwoordelijkheid die daar bij komt kijken. Vrijheid kent veel haken en hogen, maar geeft het voorrecht met het vraagstuk van autonomie(?!) bezig te zijn. 

Als aanvulling op het geschiedenis filmprogramma hebben we van 4 t/m 7 november een parallelfilmprogramma – met 15 films die allemaal op een eigen manier het thema AUTONOMIE?! aansnijden. 


PROGRAMMA

Donderdag 4 november
19:15 5 Broken Cameras (2011) Meer info
21:15 Touki Bouki (1973) + Statues Also Die (1953) Meer info

Vrijdag 5 november
19:15 Black is… Black ain’t (1994) Meer info
21:15 De Lente is gratis (1999)  + Waar De Ratten Koning Zijn (1985) Meer info

Zaterdag 6 november
14:15 Delphine & Carole, Insoumuses (2019)  + Just Don’t Fuck (1971) Meer info
16:30 Alone in the Wilderness I (2004) + II (2011) Meer info

19:30 Mary Jane’s Not a Virgin Anymore (1996) Meer info

Zondag 7 november
14:45 Waiting for the Carnival (2019)  + Fake Fruit Factory (1986) Meer info
17:15 Occupied Cinema (2018) Meer info

19:15 Pather Panchali (1955) Meer info

Deze tekst is een fragment uit de jubileum zine:’Er staat niemand achter de bar’, deze zal tijdens onze jubileumviering te koop zijn aan de kassa. 

Waar we bij de decennia filmprogrammering beperkt werden door jaartallen, vormde de programmering van het autonomie onderdeel de belichaming van keuzestress; als een kind in een oneindige snoepwinkel. Bij vrijwel elke film zou je kunnen beargumenteren dat het op een bepaalde manier aan autonomie gerelateerd is: autonoom productieproces, de verbeelding van autonomie, autonoom in de ideologie. Onze overlading aan keuzes toont de polyvalentie van het begrip ‘autonomie,’ wij hebben dan ook geprobeerd om deze veelzijdigheid zoveel mogelijk te grijpen in het filmprogramma.

Alle films hebben op totstandkomings-vlak een autonoom karakter; van compleet zelf-geproduceerd tot zeer kleinschalige producties. Anderzijds verbeelden allen ook daadwerkelijke autonomie; van off-the-grid leven tot verzet tegen de hegemonie, van antikapitalisme tot zelfstandig kunstenaarsschap. Aanvankelijk waren we van plan tien films te vertonen, maar veel autonoom geproduceerde films hebben een beetje een ongemakkelijke runtime, waardoor een aantal films vergezeld zal worden door een short, wat onze keuzestress ook wel ten goede deed komen.