ELKE ZATERDAGNACHT IN JUNI | 00:15 | €8,-

Regisseur Lars von Trier

Cast Willem Dafoe, Charlotte Gainsbourg, Storm Acheche Sahlstrøm

Lengte 108 minuten

Jaar 2009

Taal Engels

Ondertiteling Nederlands

Een rouwend echtpaar trekt zich na de dood van hun kind terug in een afgelegen huisje in de bossen. Ze hopen daar, ver van alles en iedereen, weer nader tot elkaar te komen en hun gebroken huwelijk en gebroken harten te repareren, maar langzamerhand loopt het volledig uit te hand wanneer heftige gevoelens van lust en woede hen overnemen.

Het zoontje van een stel (van wie de namen nooit genoemd worden) sterft nadat hij uit het raam van een appartement is geklommen, terwijl zijn ouders de liefde bedrijven in een andere kamer. Hoewel de vader – zelf therapeut – het verlies redelijk goed lijkt te kunnen verwerken, raakt de moeder in een diepe depressie. Ze belandt in het ziekenhuis, maar haar man wijst de medische behandeling die ze krijgt af en wil haar zelf genezen met rationele praatsessies. In zijn zoektocht naar de oorsprong van de angsten van zijn vrouw, neemt hij haar mee naar Eden, een plek in het bos waar ze het afgelopen jaar met haar zoontje een tijd heeft doorgebracht in een soort jachthut. Hoe langer ze samen in het bos blijven, hoe hoger de spanning tussen de twee geliefden oploopt

De therapeutische behandeling ontwikkelt zich van aanvankelijk moeizaam naar een ware strijd tussen de seksen. De angsten van de vrouw nemen bezit van hen beiden en zijn beheerste redeneringen blijken zinloos te worden als het kwaad in de vrouw ontgrendeld wordt en ook de echtgenoot niet wordt gevrijwaard van het ongenadige geweld dat de natuur in zich draagt.

De plek in het bos noemen ze dan misschien Eden, maar in handen van meesterregisseur en -provocateur Lars von Trier verandert de paradijselijke natuur al snel in ‘Satan’s kerk’, bevolkt door pratende wolven en verminkte lichamen. De gruwelijk expliciete seks- en martelscènes zorgden voor de nodige controverse, maar Antichrist is als afspiegeling van de psyche van de maker – Von Trier leed aan een ernstige depressie – een overdonderend kunstwerk.

“Von Trier has admitted that, of all his films, Antichrist “comes closest to a scream”. It exposes us to an untamed erotic and aggressive aesthetic without redemption. It jolts us out of a passive voyeurism and, in despair, leaves us (in the words of Handel) crying over cruel fate.”

– Joanna Burke in The Guardian

anti6
anti2
anti4