ZONDAG 29 SEPTEMBER | 21:00

– Dutch below –

We have dived into the online archives of The Film-Makers’ Cooperative in order to put a night of American avant-garde movies with female directors together, 16feMMe. Besides the fact that Rubin, Hammer, Schneemann and Hughes-Freeland functioned as female pioneers in the world of avant-garde cinema, the cameras (on 16mm prints) dare to capture the taboo of the naked (female) body, sex, intimacy.

The Film-Makers’ Cooperative (also known as The New American Cinema Group) was founded in 1960 in New York by filmmakers Jonas Mekas and Lewis Allen as a reaction to the ‘official’ cinema at the time. In the manifest of 1962, Jonas describes the film industry as ‘morally bankrupt, esthetically outdated and thematically superficial’. The Film-Makers’ Cooperative turned into an important institute with respect to experimental filmmaking in the 60s, 70s and 80s. It still is an important basis for the distribution of alternative, non-commercial film.

Introduction: Simona Monizza, collection specialist of experimental film at EYE will give an introduction before the screening of van Barbara Hammer’s Dyketactics

The program:

Introduction Simona Monizza over Barbara Hammer
DYKETACTICS Hammer (4min)
FUSES Schneemann (30min) on 16 mm
Intermezzo: Performance (15min)
PLAY BOY Hughes-Freel (8min)
CHRISTMAS ON EARTH Rubin (30min)

Voor 16feMMe zijn we het online archief van The Film-Makers’ Cooperative gedoken om een avond aan Amerikaanse avant-garde films van vrouwelijke makers samen te stellen. Naast het feit dat Rubin, Hammer, Schneeman en Hughes-Freeland als vrouwelijke pioniers functioneerde in de wereld van de avant-garde cinema, durven de camera’s het taboe van het naakte (vrouwelijke) lichaam, seks en intimiteit op 16mm prints vast te leggen.

The Film-Makers’ Cooperative (ook wel bekend als The New American Cinema Group) werd in 1960 in New York opgericht door filmmakers Jonas Mekas en Lewis Allen vanwege hun frustraties tegenover de ‘officiële’ cinema van die tijd. In het manifesto uit 1962 beschrijft Jonas Mekas de filmindustrie als “moreel corrupt, esthetisch verouderd en thematisch oppervlakkig.” The Film-Makers’ Cooperative groeide uit tot een belangrijk instituut voor de Amerikaanse experimentele films uit de jaren 60, 70 en 80 en fungeert nog steeds als belangrijke basis voor de distributie van alternatieve, non-commerciële film.

Introductie: Simona Monizza, collectiespecialist van experimentele film bij EYE, zal een introductie geven voor de vertoning van Barbara Hammer’s Dyketactics.

Het programma:

Inleiding Simona Monizza over Barbara Hammer
DYKETACTICS Hammer (4min)
FUSES Schneemann (30min) op 16 mm
Intermezzo: Performance (15min)
PLAY BOY Hughes-Freel (8min)
CHRISTMAS ON EARTH Rubin (30min)