WOENSDAG 4 JULI | VANAF 19:00 | €8,- PER FILM, COMBITICKET €15,-

Ah, Parijs… De lichtstad van de liefde met haar kronkelige straatjes en verborgen pleintjes en op elke hoek een pittoresk café. Och, Parijs… Multiculturele mislukking vol segregatie met kansloze voorsteden die door politie met harde hand geregeerd worden. Weinig steden hebben twee zulke verschillende gezichten als de Franse hoofdstad – gezichten zo verschillend dat we ze niet eens zouden herkennen als familie. Het romantische beeld van Parijs wordt tijdens deze zomeravond vertegenwoordigd door Le fabuleux destin d’Amélie Poulain, La Haine laat de harde werkelijkheid van de banlieus zien. 

Twee bekende en gewaardeerde films over één stad die verschillen als dag en nacht: waar bontgekleurde komedie Amélie populair is om de romantische sfeer van de film en het beeld van Parijs als wonderlijke, sprookjesachtige plek dat wordt geschetst, portretteert zwart-wit film La Haine de ‘andere kant’ van Parijs: de buitenwijken, de vervallen gebouwen, het geweld op straat, het racisme en de armoede. 1 stad 2 gezichten (als Lauda en Nikki), dus.

Tijdens deze zomeravond wordt je uitgenodigd om deze twee portretten van dezelfde stad te vergelijken, en om na te denken over hoe beeldvorming van en over een stad werkt en hoe kunst (in dit geval cinema) invloed heeft op ons beeld van een stad. Om deze representatie van plekken in films en haar invloed in een bredere context te plaatsen zal de eerste film, Amélie, ingeleid worden door Josip Kešić, docent Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Hij zal een korte inleiding geven in de imagologie: de wetenschap van het analyseren van culturele representaties (zoals films) op de beeldvorming van samenlevingen, volkeren en culturen die ze teweegbrengen.

Josip Kešić is promovendus bij Europese Studies en de Amsterdam School for Regional, Transnational and European Studies (ARTES), aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn promotie-onderzoek heet European Peripheries: stereotyping and (self)characterization in Spanish and South-East European cultural representations. Hierin vergelijkt hij de culturele verbeelding van de eigen identiteit in relatie tot Europa, in Spanje en Kroatie vanaf de jaren 1980.

Deze avond maakt deel uit van de zomerprogrammering van Kriterion. Klik hier voor een overzicht van het volledige programma.

19:00 | Le fabuleux destin d’Amélie Poulain (2001) van Jean-Pierre Jeunet (35mm) | Met inleiding door Josip Kešić

Barmeisje en Parijse twintiger Amélie is beeldschoon, jong, naïef en altijd op zoek naar de ware liefde. In een mierzoet, gestileerd modern sprookje ontdekt Amélie dat ze om echt geluk te vinden toch echt haar lot in eigen hand moet nemen en begint ze zich als een romantische schikgodin te bemoeien met het leven van mensen om haar heen.

 

21:45 | La Haine (1995) van Mathieu Kassovitz (35mm)

Hubert, Vinz en Saïd zijn drie vrienden van verschillende afkomst die alledrie in dezelfde betonnen nachtmerrie wonen: een banlieu aan de rand van Parijs. Het is begin jaren negentig en de banlieus vormen het decor van aanhoudende rellen en politiegeweld. Terwijl hun vriend Abdel op de intensive care ligt na gewond te zijn geraakt tijdens één van die rellen, overweegt Vinz een wraakactie met het politiepistool dat hij te pakken heeft gekregen.