DONDERDAG 19 JULI | VANAF 17:00 | €8,- PER FILM

Naar aanleiding van het overlijden van cinematograaf en cameraman Robby Müller vertonen we op donderdag 19 juli drie films waarin de hand van een van de beste cameramannen die de wereld gekend heeft duidelijk te zien is: Alice in den Städten van Wim Wenders, Dead Man van Jim Jarmusch en Breaking the Waves van Lars von Trier. 

Müller wordt door filmliefhebbers en -professionals standaard tot de groten uit het werkveld gerekend. Müller werd in Curaçao geboren, maar verhuisde als jongen naar Nederland en werd daar opgeleid tot cameraman. Na zijn afstuderen vertrok hij naar Duitsland, waarna een rijke internationale carrière volgde. Hij werkte veel samen met Wim Wenders, Jim Jarmusch en Lars von Trier en maakte ook films met onder andere William Friedkin, Michael Winterbottom en Barbet Schroeder.

 

17:00 | Alice in den Städten (1974), geregisseerd door Wim Wenders (35mm) | €8,-

Een Duitse journalist die een reportage over de V.S. moet maken wil terug naar huis vanwege een niet aflatende schrijversblok, maar komt vast te zitten op een vliegveld waar gestaakt wordt. Daar krijgt het verzoek zich te ontfermen over een klein meisje genaamd Alice. Alice in den Städten is de eerste roadmovie die regisseur Wim Wenders maakte, nog voor bekende klassiekers als Paris, Texas (waar Müller uiteraard ook de cinematografie voor verzorgde).

 

19:30 | Dead Man (1995), geregisseerd door Jim Jarmusch | €8,-

Bill Blake reist voor een baan als boekhouder naar een negentiende-eeuws pioniersstadje om daar tot de ontdekking te komen dat hij ongewenst is. Als hij dezelfde dag in een schietgevecht per ongeluk de zoon van een machtige fabrikant doodt, belandt hij op slag in de rol van een outlaw wanneer hij achterna gezeten wordt door een posse van premiejagers. Müller levert prachtig werk af: de film zit vol poëtische, krachtige, zwart-wit beelden.

 

21:45 | Breaking the Waves (1996), geregisseerd door Lars von Trier | €8,-

Bess, een naïef, kinderlijk meisje dat gelooft dat ze in direct contact staat met God, is opgevoed in een streng religieus Schotse plattelandsgemeenschap aan het begin van de jaren ’70. Wanneer zij verliefd wordt op Jan, een arbeider op een olieplatform en man van de wereld, trouwen zij tegen de wil van de dorpsgemeenschap toch met elkaar. Breaking the Waves werd door Müller gefilmd met een handheld 35mm-camera, wat de film cinematografisch dynamisch maakt.