16 AUGUSTUS | VANAF 19:30 | €8,- PER FILM, COMBI-TICKET €15,-

De filmwereld wordt steeds meer één van hyperbolen, vooral wat geld betreft; een omzet van meer dan een miljard dollar is voor franchisefilms tegenwoordig eerder regel dan uitzondering en van een budget van 150 miljoen dollar voor één film kijkt niemand meer op. Er zijn echter ook altijd filmmakers geweest die met minder geld het witte doek moesten vullen, en ter ere van hen organiseren we de Poverty Row Cinema avond! Deze is bedoeld voor iedereen die meer wil leren over de uitdagingen van no-budget films, want uiteindelijk is iedere regisseur begonnen met een goedkope camera en de hulp van wat enthousiaste vrienden.

Op deze avond vertonen we El Mariachi van Robert Rodriguez en Targets van Peter Bogdanovich. El Mariachi had het absurd lage budget van $7000,-. Rodriguez (destijds 23 jaar oud) deed dan ook bijna alles zelf: naast regisseur was hij onder andere ook schrijver, producer, cameraman en editor. Tijdens het filmen hield hij een dagboek bij, dat hij later als boek heeft uitgebracht onder de titel “Rebel Without a Crew”. Het budget van Targets lag rond de $130.000,-. Naast $7000,- lijkt dat misschien veel, maar het is nog steeds slechts een schrijntje in vergelijking met bijvoorbeeld de $3.200.000,- die Rosemary’s Baby uit datzelfde jaar tot beschikking had. In een tijdperk waarin iedere smartphone betere beeldkwaliteit kan leveren dan de Super 8mm camera’s van vroeger en elke MacBook standaard is uitgerust met professionele videobewerkingssoftware, zijn de lessen die films zoals Targets en El Mariachi bieden misschien wel relevanter dan ooit. Voor een grootse film is een groots budget niet nodig, leren Rodriguez en Bogdanovich ons. Verlaat jij geïnspireerd deze zomeravond en ga je ze achterna?

Deze zomeravond wordt georganiseerd door Elmer.

19:30: El Mariachi (1992)

Een werkzoekende mariachi-gitarist wordt ten onrechte aangezien voor een moorddadige drugsdealer door een groep huurmoordenaars. De gitarist, El Mariachi, is een muzikant die volgens de familietraditie met zijn gitaar door het land trekt. Het Mexicaanse stadje waar hij wat probeert te spelen heeft echter echter nog een andere bezoeker, Azul, een huurmoordenaar die zijn wapens draagt in een gitaarkoffer. De plaatselijke drugsbaas Moco en zijn handlangers denken dat El Mariachi Azul is en jagen hem op. Lees meer… 

21:45: Targets (1968)

Ouder wordende acteur Byron Orlok, icoon uit vooroorlogse horrorfilms, is somber gestemd over de hedendaagse wereld die enger lijkt dan zijn ouderwets ogende films. Hij bereidt zich voor op de première van zijn laatste film. Ondertussen besluit de op het eerste gezicht doodnormale Vietnam-veteraan Bobby Thompson zijn wapens weer op te pakken en schijnbaar zonder reden mensen neer te gaan schieten. De moordpartij begint op een snelweg en houdt aan tot aan een drive-in-voorstelling van Orlok’s film. Lees meer…