ELKE MAANDAG IN MAART | 22:00 | €5,-

De maand maart staat in het teken van de Japanse regisseur Yasujirô Ozu. Samen met Akira Kurosawa wordt Ozu als een van de godfathers van de Japanse film beschouwd. Zijn films oefenen een blijvende invloed uit op regisseurs uit alle generaties. 

Volgens Wim Wenders is nog nooit een filmmaker zo dicht bij de essentie en het doel van cinema gekomen als Yasujirô Ozu. Maar waaruit zou die essentie dan bestaan? Ozu’s films, in al hun ogenschijnlijke simpliciteit, tonen het leven gedistilleerd tot zijn puurste vorm. Ozu’s werk is het resultaat van een rigoureuze methode, herkenbaar aan de statigheid van de beelden en de hoogte van waarop ze geschoten zijn. Hij plaatste de camera een meter boven de grond, volgens zijn assistent om een menselijk gezichtspunt te vermijden. Zijn beelden staan bekend om hun ongelooflijke diepte: van voor naar achter is het beeld zoveel mogelijk in focus, wat de beelden een schilderachtige kwaliteit verleent. Tussen de dialogen door verweeft Ozu wat later ‘pillow shots’ zou gaan heten en een belangrijk kenmerk van zijn films werd. Pillow shots zijn beelden van lege ruimtes of landschappen. Hiermee geeft Ozu de kijker de tijd te reflecteren.

Ozu’s narratieven vertrekken vanuit een minimaal idee, vaak een conflict of discrepantie in familierelaties. Zonder te dramatiseren ontrafelen op een schijnbaar natuurlijke manier de complexe verhoudingen tussen de personages. Het is de soberheid van zijn films die ze zo ontroerend maakt. Ontdaan van alle overbodigheden die de kijker af kunnen leiden van de emoties op het scherm, dwingt Ozu’s werk je de focus bij de menselijke relaties te houden. Verwacht echter geen pure melancholie: van slapstick humor en scheetgrapjes was Ozu ook niet vies.

Zoals altijd: elke maandag om 22:00 voor een schamele €5,-

Tokyo Story (東京物語) (1953) | 5 maart | 22:00
Een koppel op leeftijd reist naar Tokyo om hun volwassen kinderen op te zoeken. De kinderen hebben in alle drukte echter weinig tijd en aandacht voor hun ouders.

Good Morning (お早よう) (1959) | 12 maart | 22:00
Twee jongens zweren het praten af om hun ouders onder druk te zetten een televisieset te kopen.

Floating Weeds (浮草) (1959) | 19 maart | 22:00
Het hoofd van een theatergroep keert terug naar een klein kuststadje, waar hij een oude vlam en onwettige zoon opzoekt, die echter denkt dat hij een oom is.

An Autumn Afternoon (秋刀魚の味) (1962) | 26 maart | 22:00
Ozu’s allerlaatste film. Een weduwnaar op leeftijd probeert een huwelijk voor zijn dochter te arrangeren.