ELKE MAANDAG IN MAART | 22:00 | €5,-

Post-revolutionaire Iraanse film weet een unieke blik te werpen op het doen en laten en het van de vele volkeren die het land kent en het recht en onrecht dat hen wordt aangedaan. Ook in het internationale filmcircuit staat Iran hoog in aanzien met één van de meest significante nationale cinema van de afgelopen decennia. Na de Ayatollah’s jarenlange onderdrukking van culturele uitingen komt na de Iraanse revolutie (1978) langzaamaan een nieuw soort cinema op, waarin invloeden uit de Franse Nouvelle Vague en het Italiaanse neorealisme duidelijk terug te zien zijn.

Met de machtsgreep van de Sjah kende de Iraanse cinema na de jaren ’50 een gigantische bloei, gekenmerkt door films als The House Is Black (1962) en The Cow (1969). Geënsceneerd, maar met casting van gewone burgers. Deze films durfden niet alleen een gebied tussen documentaire en fictie te onderzoeken, cinema werd als humanistisch middel ingezet waarbij men de grenzen van sympathie probeerde op te zoeken. Na de Iraanse Revolutie en de succesvolle omverwerping van de Sjah door de Ayatollah werd de filmindustrie echter zeer ingeperkt, een tijd van onderdrukking die veel gesloten deuren van menig filmtheater zag en de verbanning van vele filmmakers en acteurs. 

Maar het is deze repressie die de tweede golf van de zogeheten Iraanse New Wave met zich meebracht. En zo ook de geboorte van steeds meer counter-revolutionaire filmmakers, waaronder onlangs overleden Abbas Kiarostami (Taste of Cherry: winnaar Palm d’Or 1998). Iraanse cinema wordt vandaag op de buitenlandse markt gevierd om haar uitgesproken stijl, thematiek, culturele vermenging en unieke kijk op het bestaan van Iran als natie. 

Wij hebben vier films uit dit post-revolutionaire era van de Iraanse filmgeschiedenis voor u geselecteerd, vier films van de meeste grensverleggende filmmakers van de Iraanse filmwereld, vier films die elk op een maandag van de maand maart te zien zijn, bij ons in Kriterion.