ELKE MAANDAG | 22:00 | €5,-

I SEE A RHINOCEROS

Laat de nuchtere werkelijkheid ditmaal nog maar even op zijn zij liggen, want in deze Moderne Klassieker maand brengen wij de wereld van het surreële naar uw bioscoopstoel. Elke maandag van de maand januari wacht er een film op u, elk met een eigen informele variatie op de realiteit. 

Als onbevattelijk voorafje het recente Holy Motors (2012). Van gestileerde cavedweller tot motion capture love making: zie hoe zonder enige verklaring of aansporing Monsieur Oscar de ene bizarre rol tot de andere tot zich neemt. Een film die de kijker met meer vragen achter zal laten dan antwoorden.

Op 35mm, regisseursdebuut Synecdoche, New York (2008) van Charlie Kaufman (schrijver van o.a. Being John Malkovich en Eternal Sunshine Of The Spotless Mind), over een hypochondrische depressieve toneelschrijver (Philip Seymour Hoffman) die als magnum opus zijn leven besluit op te voeren. Een film over de film in de film over de film in de film: de grenzen tussen fictie, meta-fictie en realiteit lijken op geen moment minder te vervagen. 

Frans-Tsjechische science-fiction animatie La Planète Sauvage (1973) zal als hoofdact de pupillen vol kleuren en de avond afsluiten.

En op de laatste maandag van de maand: The Trial (1962), wederom op 35mm. Gebaseerd op de gelijknamige literaire klassieker van Franz Kafka, regisseur Orson Welles noemde deze film zijn beste werk. Een gedurfde uitspraak wel, voor de man die Citizen Kane en Touch of Evil op zijn naam heeft staan. Kom en zie hoe het Kafkaesque op het grote doek zijn visuele vorm benadert.

Sluier het wakkere oog en gooi alle logica even het raam uit. Neem een kijk in de cinematische absurditeit hetzelve en vraag jezelf af: “What do you see?”

Maandag 2 januari: Holy Motors

Maandag 9 januari: Synecdoche, New York (35mm)

Maandag 16 januari: La Planète Sauvage

Maandag 23 januari: The Trial (35mm)

Giant typing hall Le procès Welles 1962
Holy-Motors-photo-13
Synecdoche-New-York-synecdoche
fantasticplanet71