ELKE MAANDAG IN FEBRUARI | €5,-

Het thema van de Moderne Klassiekers in februari is Men Without Women, geïnspireerd op de laatste bundel met korte verhalen van Haruki Murakami met dezelfde titel. Zowel Murakami’s verhalen als de films gaan over mannen die op een bepaalde manier een vrouw missen.

 

Of het nu gaat om een moeder, een vriendin, liefdespartner of een meer abstract gemis, dit gemis zorgt ervoor dat de mannen vervallen in een grotere of kleinere existentiële crisis. Alle regisseurs van deze maand hebben een subjectieve kijk op het maken van films, waardoor we deze maand een in onze ogen uniek programma hebben. Elke film bevat scènes die je niet makkelijk kunt vergelijken met andere films.

 

Zoals bij alle Moderne Klassiekers geldt hier het vertrouwde “elke maandag van de maand, 22:00, €5,-“-verhaal, behalve bij de derde film van de maand: Love Exposure. Dit epos duurt maar liefst vier uur en begint daarom om 20:00.

 

Programma (English follows Dutch!)

 

5 februari | 22:00 | Love Streams (1984) | Engels gesproken, Nederlands ondertiteld
Regisseur John Cassavetes begon zijn carrière als acteur. Na zijn rol in Roman Polanski’s Rosemary’s Baby had hij genoeg verdiend om zijn eigen films te maken. De eerste films die hij maakte, maakte hij met vrienden (die erg getalenteerd bleken te zijn), die werkten als acteurs, camera’s of geluidsmensen. Tijdens het maken van deze films ontwikkelde hij een methode die leunt op improvisatie. Zijn script baseert hij daarop en schrijft hij met de acteurs in het achterhoofd, waardoor zij op een bepaalde manier zichzelf spelen en het acteerwerk bijzonder natuurlijk is. Eén van zijn bekendste films is A Woman Under the Influence. Love Streams, ook met zijn echtgenote Gena Rowlands, heeft dezelfde rauwheid.

 

12 februari | 22:00 | Exotica (1994) (35mm) | Engels gesproken, Nederlands ondertiteld
Atom Egoyan, de grootste cultregisseur van Canada samen met David Cronenberg, maakt films waarin voyeurisme en de relatie tussen tijd, narratief en geheugen een grote rol spelen. Deze concepten brengt hij op verschillende manieren over. Egoyan’s Armeense roots zorgen ervoor dat zijn films een ondertoon hebben met diasporische sferen. Zijn stijl van cinema valt onder ‘Accented Cinema’, een filmstijl die het accent legt op de alternatieve werkwijze van de regisseur en hun subjectieve blik op film maken. Exotica is een goede start voor mensen die nog niets van Egoyan hebben gezien. De film heeft een nostalgische atmosfeer met prachtige beelden en kleuren die duidelijk gemaakt zijn voor het grote scherm, vergezeld door een sterke soundtrack. De film doet op sommige momenten qua sfeer denken aan David Lynch en Cronenberg.

 

19 februari | 20:00 | Love Exposure (Ai no mukidashi) (2008) | Japans gesproken, Engels ondertiteld
Sion Sono’s films zijn absurd en op dezelfde manier een slim in elkaar gezette combinatie van verschillende concepten, genres en thema’s. Deels gaan zijn films over films zelf, en aan de andere kant mixen ze concepten van traditionele en religieuze ideeën in relatie tot de moderne samenleving. Sono wordt ook wel de meest subversieve filmmaker van de hedendaagse Japanse cinema genoemd.

 

26 februari | 22:00 | Like Someone in Love (2012) | Japans en Engels gesproken, Nederlands ondertiteld
In Like Someone in Love maakt Abbas Kiarostami intelligent gebruik van de ‘off-screen’, dat wat niet in beeld komt. Dit gebruik van ‘off-screen’ kan geïnterpreteerd worden als het niet laten zien van iets om uiteindelijk ‘meer’ te laten zien. Er zijn veel momenten in het leven waarop je maar een deel van iets ziet, waardoor je fantasie gestimuleerd wordt. Als je bijvoorbeeld alleen het onderste deel van een figuur ziet op het scherm ga je je afvragen wie het is en wat voor iemand het is. Andersom zou je kunnen zeggen dat de gebruikte uitsnede de kijker meer ‘leidt’ en zo juist minder aan het voorstellingsvermogen overlaat. Maar daarvoor geldt: zie, en oordeel zelf!

 

 

5 february | 22:00 | Love Streams (1984) | English language, Dutch subs 
John Cassavetes used to be an actor. After his role in Polanski’s Rosemary’s Baby he got enough funds to create his own movies. He started doing these with and for his friends (who happen to be very talented). Some of them acting, and others taking up the camera or the sound. During his working process he created a methodology of improvisation. In addition he writes the scripts for and about the people he knows. In a way, they somehow play themselves, therefore the roles feel really natural and the ‘acting’ becomes interesting. One of his most recognized films is ‘A Woman under the Influence’. Love Streams, also starring Gena Rowlands, holds a similar rawness in its own way.

 

12 february | 22:00 | Exotica (1994) (35mm) | English language, Dutch subs 
Atom Egoyan’s is after David Cronenberg the biggest cult director in Canda. His movies portray voyeurism, time, narrative and memory. He expresses these concepts through different methods and media. Atom Egoyans roots in Armenia led him to create movies which often bear an undertone of diasporic and exilic atmospheres. This kind of cinema is also known as ‘Accented Cinema’. Their accent results from the displacement of the filmmakers, their alternative production modes and their subjective take. In relation to Atom Egoyan’s oeuvre, Exotica is a good one to start off with if you haven’t seen anything from him yet. The movie bears a nostalgic atmosphere embodied by beautiful images and colours made for the big screen, accompanied by a great soundtrack. The film sometimes touches on atmospheric elements similar but different to movies of David Lynch or David Cronenberg.
19 february | 20:00 | Love Exposure (Ai no mukidashi) (2008) | Japanese language, English subs
Sion Sono’s movies are absurd and at the same time really smart combinations and mix-ups of different concepts, genres or themes. They are partly movies about movies and on the other hand mixes of concepts of traditions, religions and ideas in relation to our contemporary world. He has been called “the most subversive filmmaker working in Japanese cinema today.’’ 

 

26 february | Like Someone in Love (2012) | English and Japanese language, Dutch subs
In ‘Like Someone in Love’, Abbas Kiarostami cleverly shows again his use of the ‘off-screen’. The off-frame can be interpreted as not showing something in order to show more. There are many moments in life in which you see only a part of that something, thereby stimulating your imagination. For example if you just see the lower part of someone on the screen, you start to wonder…  Who, or what kind of person is that? The other way around, you could say that the screen dictates the viewer more and leaves less to the imagination.