ELKE ZATERDAG | 00:15 | €8,-

De nachtfilmniche was oorspronkelijk bedoeld voor B-filmfetisjisten met een onstilbare honger voor kitscherige personages in occulte of andere buitengewone situaties. Jammer genoeg lijken de films gedurende de laatste jaren definitief te zijn weggestopt in de luwte van de dvd-budgetbakken of digitale dieverijen. Toch hebben we te maken met een niet te onderschatten achterban van een indrukwekkend filmcanon. Wij zullen de cult weer terugbrengen naar het holst van de nacht. Waar hij thuishoort, AFTER MIDNIGHT.

De geschiedenis is rijk. Verschillende varianten op de Midnight Movie zijn de revue gepasseerd, beginnend in de Amerikaanse jaren ’30. Roadshows vol onafhankelijke exploitatiefilms trokken langs verschillende bioscopen, om uiteindelijk een compagnon te vinden in de televisie. De drijfveer was de lage prijs van de B-films en de visuele vrijheden die de safe-harbor/watershed time, waarin de omroepen gevrijwaard bleven van straffen op obscene inhoud, bood.

Gedurende de zestiger jaren breidden de vrijheden zich op artistieke wijze en kreeg de Midnight Movie een avant-gardistische dimensie. De late uurtjes waren niet langer voor de louche tarieven, maar voor liefhebbers van de ongangbaardere kunstvormen. Zo was Andy Warhol’s experimentele film, Chelsea Girls, een hit in de duisternis en werd tijdens de prime van de jaren 70 de status van films als Freaks (1932) en Night of the Living Dead (1968) verheven van echec naar eeuwige faam. Tuurlijk luidde er bange reacties van conservatievelingen uit klassiek celibatair Hollywood, over de grotere mate van geweld en naakt. Deze negatieve berichten leken in de daaropvolgende jaren juist te worden omarmd door een publiek, dat wilde losbreken uit de filmische hokjes.

In VHS-banden leek de filmscène een kortstondig vruchtbare partner in crime te hebben gevonden. Onder andere The Big Lebowski (1998) en Donnie Darko (2001) trotseerden hun beschamende bioscooprelease door succes op de lange termijn in de nacht- en thuiscinema. Verdere technologische ontwikkelingen bleken echter funest. Digitale televisie en andere instanties, die streaming on demand aanbieden, lokten de nachtmensen terug hun huis in.

Wij staan voor het wederkeren van de Midnight Movie-cultuur. Want dat zou het moeten zijn. Een ervaring, slechts verkrijgbaar in een donkere zaal op een groot wit doek, een drankje in de hand en op vrijdag- en zaterdagnacht. AFTER MIDNIGHT staat voor een gemeenschap van de cultfilm, soms so-bad-they’re-good, vaak geweldig maar onbegrepen. Misschien zie je de komende maanden een van de bovenstaande klassiekers langskomen. Ook zullen we nieuwe pareltjes in spe screenen. Een gezonde combinatie tussen nieuw en oud. Elke vrijdag en zaterdag zie je films die het daglicht niet kunnen verdragen.