4 FEBRUARI - 2 APRIL

Jùnn bestaat uit twee fotografen, Matthijs Uivel en Margot Everts, die het beste in hun vel zitten op een dieet van analoge fotografie, steengoede muziek en het experiment als onderdeel van de fotografische vormgeving. Dit komt vaak neer op een hoge dosis improvisatie die kan worden samengevat als een georganiseerde poging om te werken vanuit aangetroffen chaos.

Jùnn’s specialisme in collodion fotografie is voortgekomen uit vele gecombineerde jaren digitale en analoge filmfotografie waarna zij nog dieper in de wereld van handgemaakte fotografie gedoken zijn om foto’s fysiek tastbaarder, aardser, unieker te produceren. Deze vorm van fotografie gaat terug naar ca. 1851, naar het maken van foto’s met een collodion mix en waardevolle metalen. Daar waar het resultaat technisch gezien sterk afhankelijk is van het moment, de lokatie, de omstandigheden en het directe contact met het onderwerp dat letterlijk reflecteert in de zilveren collodion foto’s in de vorm van tin types en ambrotypes.

De keuze voor deze vorm van fotografie is wellicht wat vreemd als je je bedenkt dat het gehele proces van het maken van één enkele foto op lokatie, makkelijk een hele dag in beslag kan nemen. Naar moderne maatstaven is deze techniek vrij omslachtig te noemen. Toch is het riskante van dit omslachtige fotografisch procédé met al zijn handicappen, precies de juiste dosis rock & roll, the beat, die Jùnn motiveert om hun favoriete artiesten vast te leggen. Net als een optreden van de artiesten zelf, oefening en ervaring legt de basis maar eenmaal op locatie is het optreden ‘on stage’ waar alles valt of staat op dat ene moment.