NU TE ZIEN

Regisseur Chan-wook Park

Cast Min-hee Kim, Jung-woo Ha, Jing-woong Jo

Lengte 144 minuten

Jaar 2016

Taal Koreaans, Japans

Ondertiteling Nederlands

In een door Japan bezet Korea trachten mannen en vrouwen elkaar een loer te draaien. Dat is The Handmaiden in de kleinste notendop. Regisseur Chan-wook Park (Oldeuboi) staat echter wederom garant voor een prachtig geschoten schouwspel, met uiterst sterk acteerwerk, en laat dit plot alle simpelheid ontstijgen.

Hij wordt daarin gesteund door het voorwerk van Sarah Waters. Rondom de millenniumwisseling schreef zij het boek “The Fingersmith” waarop de film gebaseerd is. Zij die bekend zijn met deze thriller op schrift, zullen verbluft raken van Parks vermogen om het Victoriaanse Brittannië om te toveren naar Korea, anno 1930. Identiek aan het boek is de hoofdrol voor twee vrouwen, die aan hun sociale klasse, gevormd in de patriarch van de 19e eeuw, trachten te ontkomen.

Hideko (Kim Min-hee) is het nichtje van een, door de Japanse cultuur geobsedeerde, edelman, aan wie ze incestueus is uitgehuwd. De edelman ziet via haar een grote erfenis tegemoet, die ze simpelweg en ouderwets verkrijgt door te trouwen. Een frauduleuze graaf heeft het echter op deze schat voorzien, en tracht haar onder valse voorwendselen zelf te huwen. Ter assistentie strikt hij de dienstmeid annex kruimeldief Sookee (Kim Tae-ri), om van binnenuit Hideko te kunnen bespelen. In een klassieke expositie wordt Sookee geïntroduceerd als Hideko’s nieuwe, persoonlijke dienstmeisje. Hierna ontvouwen zich drie akten, waarin de verschillende sociale rollen – evenals verwachtingen die door de opbouw van het narratief worden geschept – op minder klassieke wijze overhoop worden gehaald en herschapen. De twee vrouwen spelen voortdurend met de, door ambt en afkomst geschepte, hiërarchie. Ondertussen hangen de twee mannen als poppenspelers erboven. Ogenschijnlijk met alle touwtjes in handen en de vrouwen al in de zak.

Zoals jonge kinderen, ontdekken Sookee en Hideko tijdens het spelen echter nieuwe affecties en sensaties. Deze gevoelens zouden hun verticale werking kunnen veranderen in een horizontale variant. Letterlijk, daar er een expliciet seksuele amourette in de lucht hangt. Waar deze liefde de vrouwen zou kunnen bevrijden, kan deze de mannen nimmer bevredigen.

De prangende vraag of het wel zo ver komt, blijft in leven door de brille van de regisseur. Let op het suggestieve camerawerk, die georkestreerd door de ruimtes en langs alle personages zweeft. Let op de wijze waarop deze het oog van de kijker stuurt, precies naar waar de filmmaker wilt. In een andere act zou Park zomaar terug kunnen keren, om de kijker zonder pardon een andere kant op te sturen, nieuwe betekenissen en conclusies creërend. Muziek en montage acteren met de filmmaker mee. De constructie van de film draagt betekenis in zichzelf, als het de kijker de wijze waarop hij of zij wordt gestuurd, doet ontgoochelen. Het voegt andermaal speelse elementen toe aan de film.

Chan-wook Park laat weinig aan de verbeelding over. Daar romances het narratief voortstuwen, kan men licht-pornografische stukken verwachten. In The Handsmaiden drijft de seksualiteit namelijk niet alleen de zaak en geest van edelman Kouzouki voort, maar ook verschillende aspecten van het verhaal. De overredende kracht van seksuele spanning wordt meermaals uitgebuit door de personages. Bovendien weerspiegelen oud Japanse shunga afbeeldingen en de ero guro onbekendere delen van de Japanse cultuur. Hideko wordt, als voorlezeres van deze vunzige verhalen, door de edelman misbruikt, slechts ten faveure van voyeuristische en fetisjistische rijkelui – en zijn eigen gewin natuurlijk. De erotica is echter net zo vaak een allegorie voor de situaties waarin de personages zich begeven. Voor de liefhebbers van andere culturen is er sowieso genoeg te genieten. Met oog voor detail wordt het landgoed, met een grote villa en een beboste omgeving, weergegeven. Of wat te denken van een uitstapjes naar een boeddhistische tempel en Seoul in de jaren dertig.

Al met al een grote lofrede voor dit Koreaanse product. Al is het alleen maar omdat Zuid-Korea steeds meer naar voren treedt als groot filmland, zonder ooit maar in de buurt te komen van een Oscar of dergelijke gratificaties… Na het eveneens geslaagde The Wailing vorig jaar, hopen wij dat hier snel verandering in komt. Laat The Handmaiden jullie overtuigen.

Op vrijdag 3 februari zal in samenwerking met Cinemasia Film Festival een special vertoning van The Handmaiden georganiseerd worden. Meer Informatie >>

new-stills-and-notice-video-for-the-korean-movie-the-handmaiden_51
handmaiden
the-handmaiden09