NU TE ZIEN

Regisseur Damien Chazelle

Cast Emma Stone, Ryan Gosling, J.K. Simmons, John Legend

Lengte 128

Jaar 2016

Taal Engels

Ondertiteling Nederlands

Met La La Land heeft Damien Chazelle opnieuw bewezen dat de regisseursstoel voor hem bestemd is, een positie die al zo goed als ingemetseld was na zijn tot in de hemelen geprezen Whiplash (2014) (en terecht!). Ditmaal geen explosief muziekdrama, maar een romantische musical met komische tintjes, één die echter meer te bieden heeft dan enkel het genot voor oor en oog door zijn bruisende settings en slepende, maar bovenal catchy muziekstukken.

La La Land vertelt het verhaal van een bloeiende romance, één tussen wish-to-be actrice Mia (Emma Stone) en pessimistische jazzpianist Sebastian (Ryan Gosling), gesitueerd in hedendaags Los Angeles, maar gelakt in een onmiskenbare 50’s retro stijl. Zij springt van auditie naar auditie in de hoop eindelijk erkend te worden; hij probeert aan de bak te komen maar tegelijkertijd ook jazz van de vergetelheid te redden. De één houdt zich voortdurend bezig met de toekomst, de ander lijkt geklampt aan het verleden. Hoe dan ook, de muzikale vonk slaat over en schroomt op geen moment zich te uiten in het visuele en auditieve, maar vooral het hartstochtelijke. Eén die zoals menig romantisch stel wel kan beamen ook conflicten met zich meebrengt. Want op welke passies en driften kan jij nog antwoord geven, welke carrière mogelijkheden durf jij te grijpen, als het ten koste kan gaan van de ander?

Aan de oppervlakte is La La Land misschien je generieke Hollywood musical over de gewoonlijke hartstocht tussen twee veel te knappe verliefden, met hier en daar de nodige spontaniteit van vocalen en het geheel in een primair kleurenpalet doorweekt, binnen dat genrespel bruist een vernieuwing die de kijker niet mag ontglippen. Dat de visuele referenties naar pre-jaren 60 cinema er dik bovenop liggen is geen geheim, maar laat je niets wijsmaken. Het verhaal, de personages, de mise-en-scene; deze retro thematisering is geen omhulsel, het is een ode, een lofzang naar Klassiek Hollywood.

Want La La Land is niet enkel Singin’ In The Rain in een moderne regenjas: net zoals die film in 1952 voor Hollywood een verademing was door eindelijk die ongemakkelijke brug tussen de periodes van stille films en geluidsfilms te voltooien, weet La La Land een brug te vormen naar een simpelere filmwereld van vroeger, een tijd die nu afgeschermd lijkt door een lust naar complexe plotstructuren, atypische narratieve conventies of opgeblazen CGI-gestuurde verbeeldingen van realiteit. Kijk naar hoe Mia en Sebastian schalks hun hakken wegtikken en zie Fred Astaire en Ginger Rogers weer na 70 jaar op het grote doek tot leven komen. Of werp een blik naar de intro scene van een ellenlange file in de Californische zomerhitte en zie een knipoog naar het openingsshot van Fellini’s klassieker 8½. Het is La La Land’s simpliciteit en schijnende onschuld, waardoor zij ook als musical uit de tijdsgeest weet te springen, een werking die tevens subtiel in de film zelf weerspiegeld wordt: “What if they find it too nostalgic?” “Fuck ‘em!”.

Het zijn echter niet deze bouwstenen waardoor de film zo elegant langs je weet te lopen: dat is een veer die tussen die mooie billen van Gosling en Stone gestoken mag worden. De chemie tussen de twee acteurs werkt op alle momenten voorbeeldig en de fictie lijkt niks minder dan reëel. Mocht je zijn ontglipt hoe het is om verliefd te zijn, zie het tweetal even schitteren en word weer herinnerd aan dat onaangename doch aangename gevoel in de onderbuik. Ze zijn personificaties van ons heimelijke verlangen en complete opgaan in een ander, maar eveneens symboliseren zij als actrice en pianist de samensmelting van film en muziek, een reflectie van een musical in een musical, een genre dat misschien niet voor iedereen weggelegd is, maar in dit geval wel erkend moet worden voor wat het doet. La La Land heeft het charisma van oud Hollywood hervonden en danst deze in een twee uur durende cinematische zaligheid letterlijk voor je ogen weg.

 

LLL d 12 _2353.NEF
LLL d 29 _5194.NEF
LLL d 07 _1326.NEF