22 JANUARI | 15:00 | €8,-, GRATIS VOOR CINEVILLE-PASHOUDERS

Regisseur Lucija Stojevic

Lengte 83 minuten

Jaar 2016

Taal Spaans

In de jaren zestig en zeventig maakte Antonia Santiago Amador alias ‘La Chana’ furore als flamencodanseres – totdat ze ineens uit de schijnwerpers verdween, op het hoogtepunt van haar loopbaan. Regisseuse  Lucija Stojevic maakte een documentaire over La Chana en sleepte hiermee afgelopen IDFA de publieksprijs binnen. Lucija is zelf aanwezig bij de vertoning voor een Q&A na afloop van de film.

Na een optreden in de film The Bobo (1967) nodigde tegenspeler Peter Sellers Antonia uit in Hollywood, maar zover is het nooit gekomen. In haar barokke boudoir in Barcelona onthult de danseres, inmiddels bejaard en slecht ter been, de reden voor die plotselinge carrièrebreuk. Intussen bereidt ze zich met vrienden en familie voor op een voorstelling waarin ze zal optreden – zittend weliswaar, maar nog altijd met indrukwekkend voetenwerk. De camera volgt haar onnadrukkelijk terwijl ze paella maakt met haar dochter of jonge danseressen lesgeeft – waarbij blijkt hoe weinig vanzelfsprekend het vurige flamencogestamp is. Met natuurlijk een overvloed aan fragmenten van zinderende dansoptredens en fijne flamencomuziek, vormt dit intiem gefilmde portret een ode aan deze gitane-artiest op leeftijd, bij wie de wapperende haren en zwierende rokken misschien tot het verleden behoren, maar de geestdrift nog lang niet is gedoofd.

De vertoning is in samenwerking met Cinedans, als onderdeel van de Flamenco Biënnale.

English Synopsis

In the 1960s and 1970s, Antonia Santiago Amador, alias “La Chana,” was a hugely popular flamenco dancer – until she suddenly vanished from the public eye, at the height of her career. After she played a role in the Peter Sellers film The Bobo (1967) the star invited her to Hollywood, but it wasn’t to be. In her baroque boudoir in Barcelona, the frail and elderly dancer now reveals the reason her career came to such an abrupt end. Meanwhile, she prepares to give a performance together with friends and family – these days she has to dance sitting down, but her footwork is still impressive. The camera follows her as she makes paella with her daughter or teaches young dancers, demonstrating the complexity of the fiery flamenco footwork. Supported by abundant footage of spectacular dance and outstanding flamenco music, this intimate portrait is an ode to the elderly gypsy artist, for whom swirling skirts might be a thing of the past, but whose passion burns as strongly as ever.

After the movie there’s room for an Q&A with director Lucija Stojevic, who will be attending the screening.

The screening is a cooperation with Cinedans, as a part of the Flamenco Biënnale.

index

IDFA in Kriterion

In samenwerking met het IDFA toont Filmtheater Kriterion maandelijks een documentaire uit het rijke IDFA-archief. De insteek is om dieper op de documentaire in te gaan door gastsprekers uit te nodigen die vanuit een relevant vakgebied de film zullen toelichten.